קמפיין מתחרים בגוגל

זה קורה לעסקים רבים. לקוח פוטנציאלי נחשף לפרסום כלשהו או שומע על העסק שלך בדרך אחרת, מחפש אותך בגוגל ופתאום הוא מוצא את המתחרה הגדול ביותר שלך בתוצאת החיפוש הראשונה.
אם הגולש הוא אדם יחסית "טכנולוגי" ובדיוק מרוכז ושם לב, יכול להיות שהוא יבין שמדובר בפרסומת וימשיך לגלול לתוצאות החיפוש הבאות עד שיגיע לאתר שלך (שאפילו שהוא במקום הראשון בחיפוש אורגני) שכנראה יופיע בתוצאה השניה עד החמישית (!) בגלל פרסומות שהמתחרים הישירים שלך שתלו מעליו דרך פרסום במערכת של גוגל אדס.

האם הלקוח ישים לב שמדובר בעסק אחר או שאולי הוא ימשיך לתהליך מכירה וביצוע עסקה עם המתחרה שלך? במקרים רבים, התשובה תהיה אכן שהלקוח הלך למתחרה. אצל עסקים מסויימים מדובר בהפסד מזערי ואין פה דאגה בכלל, שכן אין הרבה חיפושים בגוגל שממש מחפשים את השם המדוייק שלהם. לעומתם אצל לאחרים, שכבר הפכו לסוג של מותג בתחומם ויש להם פעילות שיווקית רחבה יותר, מדובר בהפסד של אינספור לקוחות בחודש.

הרעיון בקמפיין מתחרים או קמפיין מותג

אז מה שתואר בפסקה הקודמת, הוא מתחרה שיצר קמפיין חיפוש סטנדרטי בגוגל שבמקום לשים במונחי החיפוש אותם הוא מטרגט מילים שקשורות למוצר, הוא פשוט שם את שם המתחרה שלו.
הקונספט הזה נקרא קמפיין מתחרים וגוגל בעצמם (מסיבות ברורות) מאד מעודדים עסקים לעשות את זה. בסופו של דבר, אם יש לך אפשרות לקחת לקוחות ישירים מהמתחרים שלך, זה נשמע מצויין.

הצד השני, ה-"הגנה" מהקמפיין הזה היא מה שאני ומשווקים רבים אחרים קוראים לו קמפיין מותג (Brand). הרעיון הוא שאפילו שהעסק שלך מופיע בתוצאה הראשונה האורגנית בחיפוש, עדיין נרצה לייצר קמפיין על שם המותג שלך כדי לוודא שאין פרסומות שעקפו אותו.

הנה דוגמה של חיפוש שעשיתי ממש בעת כתיבת המייל הזה לפיצה האט. אפשר לראות בצילום שאם פיצה האט לא היו מייצרים קמפיין פרסומי על השם של עצמם 10ביס היו עוקפים אותם ומופיעים ראשונים , אני מניח שהמשמעות הייתה שלקוחות היו מזמינים משם והם היו מפסידים עמלות שהולכות ל-10ביס על המכירות במקום להנות ממלוא הרווחים.


שימו לב בתמונה לסימון של "מודעה" מתחת לכותרות לעומת התוצאה האורגנית הראשונה שהיא למעשה מופיעה שלישית בתמונה.

• אגב, יש עוד שימושים לקמפיין שמתרגט את שם המותג של עצמך כמו למשל יותר שליטה בצורה שבה המודעה תופיע, הפניית גולשים לעמודי מבצע ספציפיים ועוד אבל זה כבר למאמר אחר 🙂

האם זה חוקי?

כמובן שאני לא עורך דין ואם אתם רוצים תשובות מפורטות בנושא הזה אפשר להתייעץ עם איש מקצוע. עם זאת, ועל פי הבנתי בלבד, נראה שעל פי החוק מותר לעסקים לתרגט מילות חיפוש שהן שמות המתחרים שלהם כל עוד הם לא מזדהים על גבי המודעה או בשום דרך אחרת בתור עסק אחר.
זאת אומרת שכל עוד המתחרה כותב את השם האמיתי שלו ולא מתחזה אליכם באופן ישיר הוא עדיין יוכל להיות למעלה בחיפוש.

היתרון מול הבעייתיות בכל הסיפור הזה

אז מצד אחד, קמפיין מתחרים הינו אפשרות אטרקטיבית מאד. אם ברצונך שהעסק שלך יתחיל להשיג לקוחות סופר רלונטיים באופן מיידי כל מה שצריך לעשות זה לתרגט שמות של מתחרים, לחכות שאנשים יחפשו אותם ולמכור בסופו של דבר את אותו המוצר ללקוח שהוא כבר מעוניין.

מצד שני, אותו הדבר יכול לפגוע גם בך ויכול להיות שכבר עכשיו לקוחות מחפשים אותך ברשת ומגיעים למתחרים. זה די קל לבדוק את זה, פשוט לחפש את שם העסק בכל מני וריאציות ולראות אם מופיעה פרסומת של מתחרה. אם כן – כנראה שמתרגטים אותך.

מה שגרם לי לכתוב את הפוסט הזה הוא כמה עסקים שאנחנו עובדים איתם וממש סובלים מזה ומוציאים אלפי שקלים בחודש "כופר" לגוגל רק כדי להופיע למעלה בשם של עצמם. אם הם לא יעשו זאת, הם יאבדו לקוחות באופן קבוע.
במקרים כאלה ההמלצה הפשוטה ביותר היא להרים טלפון למתחרים, לדבר איתם בהיגיון ולהחליט באופן הדדי לא לתרגט אחד את השני. ככה נמנעים מהמלחמה הזו שיכולה לעלות אלפי או אפילו עשרות אלפי שקלים בחודש לעסק.

תודה על הקריאה!

כמו תמיד, אם ברצונך להתחיל לקדם את העסק בגוגל או ברשתות החברתיות ולתת לי ולצוות הנפלא שיש לנו פה להתחיל לשלוח לך פניות ומכירות באופן קבוע מהדיגיטל, אפשר ליצור קשר ממש מפה.

יום נפלא וחפשו את עצמכם בגוגל מדי פעם 🙂

תגובות: